Saturday, May 5, 2012

Kunstinäituse retsensioon (Käen 11.B klass)


Käisin kunstinäitusel KuMu-s, moodsa kunsti näitusel. Retsenseerimiseks valisin kaks tööd- Jacob Kirkegaardi "Aion" ja Tamar Guimarães "Troopiline suurendus".

Jacob Kirkegaard "Aion"

Teosele esimese hooga peale vaadates olid mind esimestena valdavateks emotsioonideks süngus ja hirm. Kuna teose kandvaks ideeks on Tšernobõli linnas juhtunud tuumaplahvatuse tagajärjel tühjaks jäänud kummitusmajad haaras minu tähelepanu kunsti sünge alatoon. Kogu sünge kujutamisviis ja pime ruum panevad mind mõtlema sellele, mis juhtus Tšernobõli linnas 1986. Aastal ja sellele  järgnevalt. Teos on otse ajaloost, ning selle põhiidee- inimeste poolt põhjustatud kohutav sündmus ja selle kujutamine suunas mind uurima juhtumit ennast. Teose nimi "Aion", mis tähendab kreeka keeles igavikku, on kunstnik loonud fototehnikas, seda eriefektidega tuunides. Kuna taustaks on kuulda süngeid helisid, näiteks tuulesahinat tühjas ruumis, on väga tähtis osa täieliku pildi saamiseks kuulmisel. Teine väga tähtis element selle teose juures on pime ruum, mis koos sünge pildi ja helidega annab suurepärase ülevaate Tšernobõli linnas valitsevatest tunnetest ja emotsioonidest.
            Kunstnik Jacob Kirkegaard on ise Berliinis elav, Taanis sündinud helikunstnik. Just viimane nüanss ütleb ära, et tema teoste puhul on eriliselt suur roll taustamuusikal.

Tamar Guimarães "Troopiline suurendus"

            Teost märgates valdas mind arusaamatus kunstniku tööst, mis paistis minule suhteliselt keeruline mõista. Minu tähelepanu haaras detailirohkus- põhiplaanil olid rohulibled, džunglitaimestik ja muud pisiasjad, mida leidub taolises loodustikus. Teost mõnda aega jälgides tekib mul tunne, nagu minagi koos kunstiteosega oleksin aegluubis- piltidest koosnev teos oli pidevas muutumises, liikumises.  Teose paradoksaalne peaidee on näidata džungli kiiret elu ja liikuvust aegluubis, luues eriti võimsa kontrasti. Teose peateema- looduse mitmekesisus, milles on seoseid looduse ja kunstniku isiklike mälestuste ja tunnetega paneb mindki mõtlema džungli mitmekesisusest ja ilust, ürgsest, inimese poolt puutumata paigast. Teose konteksti võib seostada inimese, ilmselt kunstniku enda seikluste ja mälestustega tolles paigas. Pealkiri "Troopiline suurendus" ütleb kahe sõnaga ära kõik millest teos kõneleb, kuid samas ei ütle mitte midagi. Fototehnikas tehtud teose juures ei ole tähtis koht kust seda imetled või ruumi hämarus, mis mõnel juhul looks kontraste. Igast erinevast ruumipunktist vaadatuna tundub teos samasugune. Siiski, väga tähtsaks teguriks on see, et teos mustvalge, andes edasi looduse staatilisust ja seisvust. Leian, et värvilisena ei annaks teos oma ideed pooltki nii hästi edasi, kui  mustvalgena.
            Kunstnik Tamar Guimãrese kohta eriti palju infot ei leidu (vähemalt mitte eesti ega inglise keeles).

1 comment:

  1. Meeldis sinu arutlus sellepärast, et rääkisid nüanssidest, mida lugesid välja teosest "AION", kuid jääb arusaamatuks mida arvad näitusest üldiselt.

    ReplyDelete